Friday 30 December 2011

PENYU NELAN…..!!

ASSALAMUALAIKUM....!!

Tajuk kali nih Penyu Nelan....!

Sape tahu maksud nya?? Sila angkat tangan..!! klu x thu sila angkat kaki..!!
mak oii...garangnyer.....
ini bkn bahasa myammar dan juga bkn bahasa urdu malah bkn juga x reti bahasa tp ni adalah bahasa ganun kiter....
klu nk thu mksudnyer, kenalah buke kamus 
'ganun kiter...'
tp Cam ner leh wujud nama ni??
Haaa…nilah nama kumpulan kitaorg yg kitaorg ciptakan utk
aktvt Sukaneka yg dibuat khas utk anak2 trgnu (PERMATA)..
sblm aku p family day PERMATA ni..aku ingtkn just bakar ayam jer…dgn beberapa aktvt
sukaneka yg membosankan…tp klu dh bosan..apesal plk aku sibukkn diri nk p kan…ala..
bkn ape, kenalah sokong skit persatuan negeri sndiri..(btl ker??)hehe…tp x kshlh apa alasan
nyer..jnji muker aku ader sudahlah….x gtu?? 


sampai jer kt sane, aku ngn mbr aku yg memg x suke control ayu (walupun nama dia memg Ayu pun…) terus jer posing sana sini duk ambik gmbr..cm x pernh dtg padahal dah beratus kali dh dtg smpaikn batu2 ngn pokok2 kt sana nk munth dh tgk muker kitaorg....
Tengah bz duk posing sana-sini, kitaorg di pggil utk aktvt budak2..aktvt apa lg..aktvt sukaneka
Lah…tp sblm tuh kitaorg d suruh reka nama kumpulan…setelah berjam2 duk piker..barulah dpt Idea utk d bg nama….maka di saat inilah lahirnya nama 
                                         PENYU NELAN…!!
first aktvt yg kitaorg buat adalah game keretapi giler…haha..memg giler lah keretapi ni…sampaikan ngan kitaorg sekali naik giler…apa taknya..ketua kitaorg melangkah jauh giler, tahulah kaki dia pnjg…cian yg kaki pendek cm aku nih…huhu….
Yg paling aku x leh lupa bile time ambik gula-gula dlm tepung..aku ngn mbr aku yg kononnya ayu sama seperti namanya tulah paling x ayu…kitaorang yg paling comot..excited sgt nk ambik gula-gula byk..ye lh..nk menang kn.. Akibatnya..kitaorg dpt buat jejemput kt dlm mulut kitaorg..(byk sgt tepung dlm mulut)huhu…



Aku rasa gmbr nih dh cukup nk g tau betapa terlalu “sopannya” kami…hehe..tp x ksh lh coz kmpln kami paling byk kutip gula-gula…cayalah…PENYU NELAN..!!



Ni plk aktvt letup kn belon…dgn mata ketua ditutup dan ahli lain bg arahan dan x blh pegang ketua….tp yg paling siot nya mbr aku nih (ayu..sape lg..) dgn selamber badak dia jer p tarik ketua kitaorg suh letupkn belon (kmpln kitaorg kena letupkan belon warna hijau)…haha....tp aku fhm knpe dia bertindak melampau garisan peraturan…sbbnya..kitaorg suh si mamat nih pusing 180 darjah dia pusing 360 darjah…suh pusing kanan dia p kiri..hahaha…sampai sakit tekak aku jerit….tp memg seronok r group kitaorg…sporting sgt…


Chewah..saje nk jd perasmi yg x rasmi….tp smpai jgk aku pegang belon tu ek.hehe…ye la..aku kn da mslh ketinggian..tp x pe lh..jnji comel molek..masuk lift tekan sndiri lh plk…(peribahasa yg tlh di modenkan)…lps tuh ader aktvt sambut belon yg diisi air…tp aku x thulh knpe semua belon yg d bg pd kitaorg semua pecah sdgkan strategi yg dibuat…mengalahkan strategi perang China…dh x der rezeki..(x der rezeki ke atau memg x pndai smbut??)hihi…
Dan.....jeng..jeng..jeng..
Aktvt lps nih lah yg paling aku x kn luper coz ia menciptakan satu penglaam baru buat aku walaupun hmpir meragut nyawa aku sendiri…fuhh…game ape tu ek??hehe..
Game apa lg…game “water tubeing”..!! (hrp btl lh ejanya tuh)wah..tp memg mencbr r game nih..patutnya ble dh smpai kt jmbtn tuh kitaorg dh berhnti kt situ tp d sebabkan arus deras..ramai yg terhanyut ke bwh…ader mamat nih cube pegang tube aku tp terlps..time tu aku memg menjerit tp nk wak cm ner dia x dpt nk slmtkan aku…wah..cm hero selmtkan heroin la plk..hik..hik…tp sygnyer..dia bkn her aku..
tp yg paling aku bengangnyer…x smpai suku perjalanan pun aku da jatuh dari tube tu…coz terlggr batu bsr…memg berpusing2 aku dlm air tuh..kena hentak batu lg..fuhh…tuhan sajer thu perasaan aku time tuh..ingt nk mati dh..tp sempat lg aku ckp…insayalah x kot…sbb air cetek cume arus deras..paling x pun mgkin pgsan coz kena hentak ngn batu..tp alhmdulilh…Cuma lebam jer dpt…(nasib tgn..x muker…hehe)tp time nih aku memg leh npk kesggupan kwn aku utk sntiasa bersama2 waktu susah…(sape lg..kwn aku yg siot tu lh…)..walau aku jatuh..tp dia x lps kn tube aku..dia sentiasa pegang n sntiasa cube suh aku bertenang…dgn suh aku berusaha naik balik ats tube tuh walaupun smpai ke sudah aku x naik2….hukhuk…sakit giler  lggr batu dlm air…kwn aku x jatuh plk…pakai magic ape lh bdk nih..haha…tp memg seronok  lah…satu pengalamn yg menarik…


Haa…ni plk hadiah yg kitaorg dpt..hehe..kitaorg dpt group paling sporting..!!!haha..memg sporting pun…srnok dpt korang tau..!mula2 sampai cm boring..tp ble dh main memg x ingt dunia..!(biasenya cm tu lh mane2 aku p pun..)cayalah PENYU NELAN..!!




Posing last sblm balik…npk x jmbtn gntung kt atas tuh??first time aku naik…kecut perut beb..!!ble turun pun aku tgk tgga yg keras cm batu tu pun npk bergoyang…hihi…tp ni bkn kali pertama aku smpai sni..sblm ni da sampai..tp yg tuh lg teruk kena…nk thu kisahnyer??
Lain kali aku citer kn…
Tp ape aku dpt dari aktvt sepnjg hari d sini…
Cubelah enjoy dgn apa jua perkara yg kiter lakukan…ble kiter semakin dekat dgn alam...semakin kiter dpt rasakan ketenangan tuh coz udara yg segar n pemandangan yg indah dpt menenangkan minda kiter…dan cube buang tension jauh2 sbg seorg peljr..klu org suh main tuh..main jer…jgn takut utk mencuber, baru kiter dpt pengalamn yg bermkna walau mgkin kiter akan dpt akibat nya..cm aku dpt tuh lh..tp aku x kn pernh serik…krn pengalamn lh yg mengajar kiter erti khdpn yg sbnr…..!!
INGAT…!!
Jgn give up ngn hdp korang tau walau stp perjalanan yg korang lalui penuh dgn duri yg tajam namun angkt lah tgn mu menadah dgn penuh rasa kesyukuran krn Allah menyayangi mu lbh dari yg lain dgn memberikan dugaan yg berat agar kamu sntiasa berada dekat dgn Nya…..
Amin….

No comments:

Post a Comment